Mitt decennium i korthet

2000
Tog studenten (samhällshumanistiskt program).
Jobbade inom hemtjänsten.
Blev tillsammans med Teddy.
Spelade väldigt mycket rollspel.

2001
Spelade ännu mer rollspel.
Arbetslösheten drev mig in i åtgärdsprogram och praktikplatsmisär.
Flyttade till Malmö med Teddy efter sommaren.
Första terminen på universitetet – Engelska A.
En alldeles underbar höst, med plugg och vuxenblivande.

2002

Började på juridikprogrammet – pest och pina!
Fick svår käkledsinflammation och blev sjukskriven.
Kände mig ensam och olycklig.
Flyttade till Lund efter sommaren, och hatade staden omedelbart.
Läste Engelska B och bestämde mig för att satsa på humaniora.
Flyttade till Umeå igen.
Kollektivet Nässlan bildades av mig, Teddy, Idha och Isak.

2003

Läste Engelska C.
Sparkade ut Teddy.
Ett mähä visade sig vara svårt att bli av med.
Lärde känna en trevlig ung man vid namn Simon Andersson.
Kollektivet Nässlan upplöstes i vänskaplig anda.
Började läsa litteraturvetenskap efter sommaren, tillsammans med Idha.
Flyttade in i ett eget studentrum på Fysikgränd.
Lockade tillbaka Teddy igen, av helt fel anledningar.
Fick många nya vänner, vissa för livet.

2004

Läste mer litteraturvetenskap och kände mig allt säkrare på att det var där jag hörde hemma.
Gjorde slut med Teddy för gott.
Blev våldsamt förälskad, vilket slutade i känslomässig katastrof.
Minsta lillasyster Vanessa föddes.
Gummibåten gjorde entré i mitt liv!
Gled in i djup depression under hösten.
Läste Litteraturvetenskap C.
Drack för mycket alkohol och slutade sova och äta.
Flyttade inofficiellt in hos Peter.

2005
Levde mer eller mindre tillsammans med Peter.
Började på litt.vet. D men orkade inte slutföra kursen.
Sjukskriven för depression.
Många terapisamtal under hela året.
Åkte till Oxford med Peter under sommaren – första vuxensemestern!
Dejtade vilt under hösten, vilket senare resulterade i en verklig vänskap.
Tog upp studierna igen – Konstvetenskap A.
Jag och Simon återknöt kontakten tack vare Internet.
Åkte ned till Uppsala för att fira nyår med Simon.
Blev galet förälskad och kysstes i ett guldregn hela nyårsnatten.

2006

Avslutade inte konst-kursen pga akut kärleksrus.
Simon flyttade till Umeå.
Blev gravid trots preventivmedel.
Jag och Simon förlovade oss.
Flyttade till större lägenhet på Ålidhem.
Arbetslös, gravid och socialbidragstagare, men lycklig!
Simon fick ett vikariat som församlingsassistent i Vännäs.

2007

Amaltea föddes den sjunde januari.
Föräldraledig hela året.
Simon fick fast jobb som ungdomsledare i Sävar.
Amaltea döptes och fick världens bästa gudföräldrar: Idha och Klas.
Hösten var full av bäbisbestyr och umgänge med vänner.
Vänkretsen utökades med många fantastiska människor.

2008

Vi flyttade till Sävar.
Fortsatt föräldraledighet under våren.
Efter sommaren började Amaltea på förskolan.
Syster Alissa åkte till Japan för att plugga.
Jag avslutade d-kursen i litt.vet. och hittade äntligen mitt forskningsämne!
Firade jul i Småland.
På nyårsafton gifte vi oss, efter tre år tillsammans.

2009

Vaknade i en bröllopssvit som nygift.
Påbörjade Engelska D (litteratur). En sällsynt ogenomtänkt kurs.
Sökte doktorandtjänst – väntan på besked blev låååång.
Fick inte tjänsten. Grät i en vecka.
Simon tog körkort!
Flyttade till nuvarande lägenhet.
Arbetslös och slut på CSN-terminer. Läste genuskurs och sökte jobb.
Mycket, mycket fattig och uppgiven.
Sökte ny doktorandtjänst, med bättre ansökan men lägre förväntningar.
Fick doktorandtjänst! Hurra!
Köpte fin, grön bil.
Firade jul, nyår och första bröllopsdagen full av framtidstro.

Kommentarer
Postat av: Ewelina

Bil? Men guld! :)

2010-01-02 @ 15:43:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0