Blidväder på norrländska

Idag är det ljumma -5 grader ute. Efter ett par dagar av sönderfrusna fingrar, bilar som inte vill starta och näsborrar ihopklistrade av djupfryst snor känns temperaturen nu nästan bikinivänlig. Nästan.

Det jobbigaste med vintern är härdningen - innan man lidit igenom en köldknäpp känns också de ensiffriga minusgraderna plågsamma. Men nu är vi över på andra sidan och jag kan äntligen njuta av vintern på riktigt. Den har sin egen charm och jag vill inte vara utan den.

Jag tycker om att bo så här långt upp i landet, för kontrasternas skull. Midvinter mot midsommar, ljusa juni mot becksvarta december, och så vårens explosiva kraft då all snö smälter på samma gång och man får vada genom slasket med fågelsången ringande i öronen.

Men än är det januari, och jag gläder mig extra över dagens behagliga väderlek. Det är så jobbigt att promenera halvfull i -20. Öl ikväll på Rött. Kom om du har lust!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0