Vad är klockan? Kvart i jobb.

Jag har ofta sagt att jag gör mina bästa arbetsinsatser under tidspress, men jag har precis insett att det inte är riktigt sant. Jag jobbar bäst när jag är i flow och då existerar bara i nuet, utan tanke på omvärld och eventuella deadlines. Däremot har jag otroligt svårt att komma igång utan tidspress.

Nu behöver jag komma igång. Problemet är bara att jag inte har något spikat slutdatum. Jag har en ungefärlig deadline, en svävande punkt. Svävande punkter kan inte elda igång tillräckligt med ångest för att jag ska ta tag i saker och ting och börja jobba. Om jag inte känner (lagom mycket) ångest larvar jag runt och gör andra saker istället.

Tydliga datum, gärna med klockslag - det är grejor det. Helst skulle jag vilja ha en stor nedräkningstavla, en sån där digital sak med röda siffror som de har på NASA. Det skulle sätta fart på mig kan jag lova! Det skulle inte ta många borttickade sekunder innan jag satt vid datorn och skrev som om världen stod i brand.

Men med självkännedom kommer lösningar. Man får skapa sina egna deadlines om ingen annan gör det åt en! Följaktligen har jag bokat in en handledarträff nästa vecka (datum och klockslag!), och tills dess ska jag ha jobbat fram lite text. Det känns ganska meningslöst att träffas annars.

Skulle ändå bra gärna vilja ha en sån där nedräknare, med röda siffror. Det röda är viktigt.




På NASA har man fattat grejen.



Kommentarer
Postat av: Lilly

Haha det har du ju i för sig rätt i.



Bra ide! Tack för tipset. Ehum,jag började äta kött igen efter att Izza dumpade mig. Orkar inte bry mig längre. Spyr nästan av dom där tabletterna som man ska ersätta köttet med så det funkar helt enkelt inte för mig. Jo,jag kände igen alla dom där grejerna som du skrev upp tyvärr.

2009-09-25 @ 13:41:54
URL: http://sojealous.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0