Lägga av eller lägga på (ett kol)?

Jag kan verkligen inte ta mig samman! Ligger löljligt efter planeringen för Eng. D-kursen, men ingenting blir gjort.

Orsaker:
(a) Jag vill egentligen inte plugga, jag vill jobba. JOBBA JOBBA JOBBA! Jag fantiserar om mitt eget kontor och mitt eget kopieringskort, om timmar i mikrofilmsarkivet och databaser på jakt efter information, om skrivande, läsande och mer skrivande. Och om lön.

(b) Examinationsuppgifterna är oinspirerande och känns jävligt platta. "Jämför två av verken vi läst under momentet" VARFÖR? De har ingenting med varandra att göra! Varje jämförelse blir per automatik bara meningsfull inom ramen för just denna kurs. Jag är TRÖTT på uppgifter för formens skull.

(c) När som helst utlyses doktorandtjänsterna i humaniora. Det är svårt att plugga när man är inne på ams.se en gång i kvarten.

(d) Det som framför allt dödar min arbetsmoral är vetskapen att detta är min sista CSN-termin. Jag kommer att få pengar fram till sommaren oavsett om jag presterar eller inte, och sen är det slut!

(e) Jag har också insett att jag absolut inte vill forska inom engelska, så vad ska jag med en extra magisterexamen till? Efter många års velande mellan litt.vet. och engelska har jag till sist upptäckt att även om jag älskar att läsa och tala engelska så HATAR jag att skriva (vetenskapligt) på något annat språk än mitt modersmål. Det tar sån jävla tid, och det blir varken lika stringent eller njutbart som på svenska. Jag får aldrig något flow i skrivandet, kan inte uppnå det närmast meditativa tillstånd när tankeprocess och skrivande blir ett, när idéerna strömmar från hjärnan genom fingrarna och formerar sig på bildskärmen framför mig utan ansträngning. Nu är varje mening en kamp och jag hatar det. Jag tänker helt enkelt sämre på engelska. Mina gamla vänner Sapir och Whorf skulle säkert förstå mig.

Verkan:
Ingenting blir som sagt gjort. Och jag, prestationsprinsessan med ångestkrona, har abdikerat. Jag tänker faktiskt inte bry mig.

Kommentarer
Postat av: Sara

Om du vill kan du i stället få komma hem till mig och stå i tvättstugan hela dagarna med det fru Kemtvätt i Piteå inte ansåg tvättvärdigt. Typ sänglinne, handdukar och sånt plebejiskt. Skriver nog LJ om det i kväll.



Men allvarligt talat: blir du inte ännu mer ångestig om du bara går och dräller där hemma än om du Presterar och är Duktig? I know my kind, what goes on in our minds.

2009-03-03 @ 14:10:12
Postat av: viv

visst vet du att du kan prenumerera på jobbannonser på ams.se? vet inte hur det funkar men jag antar att det betyder att du inte behöver gå in o kolla hela tiden, du får säkert ett mail då istället när ditt jobb kommer upp. men vågar man lita på det?

2009-03-04 @ 10:29:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0