Grahamsbullar (16 st)

1 pkt  jäst
3 dl mjölk
50 g margarin
0,5dl brödsirap
0,5 tsk salt
5 dl grahamsmjöl
1dl kruskakli eller vetegroddar (Kruskakli ger luftigare bröd, med vetegroddar blir det kompaktare men smakrikare.)
2-3 dl vetemjöl

Ugn: 225 grader.

Smält margarinet och låt svalna något. Värm mjölken fingervarm. Smula jästen och rör ut i mjölken. Häll i margarinet (får inte vara varmare än ljummet!), tillsätt sirap och salt och rör tills det löst upp sig.

Rör ned grahamsmjöl + kruskakli/vetegroddar. Tillsätt sedan vetemjöl 1 dl i taget tills du får en smidig deg. När degen precis slutar kladda mot händerna är den perfekt. Knåda igenom ordentligt, minst fem minuter. Låt jäsa 40 min.

Ta upp degen och ge den ytterligare en ordentlig omgång. Dela den i 16 delar, rulla till bollar och lägg på plåt. Glöm ej bakplåtspapper, hälsar en som gjort det. Låt jäsa 40 min.

Grädda i mitten av ugnen ca 15 minuter (tills de är gyllenbruna). Låt svalna på galler under handduk.

Kommentarer
Postat av: Sara

Låter tokgott. Kan du inte ta med dig på lördag så jag får smaka?

2009-06-26 @ 00:31:34
Postat av: Tamara

Om det finns några kvar så kan jag appselut ta med.

2009-06-26 @ 10:00:01
URL: http://textuelle.blogg.se/
Postat av: lovisa

gott!

2009-06-26 @ 10:12:32
URL: http://lovisanordlund.blogg.se/
Postat av: Ewelina

Tjoho! Nu är det nedtecknat i receptboken och ska snart testas..! 40 min efterjäsning, alltså. Låter spännande, men jag tror att det blir kanoners. KRAM!

2009-06-27 @ 02:35:29
URL: http://ewil.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0