Nypa sig i armen

Jag existerar fortfarande i något slags overklighetstillstånd. Under totalt en fjärdedel av det här året har jag levt i väntan på besked om doktorandtillsättning. Det har varit ett kvartal av uppskruvade nerver, maniskt kontrollerande av brevlådan, sömnsvårigheter och oro. Nu är jag helt plötsligt den som förordats till en doktorandtjänst. Jag har inte smält det, kan jag säga.

Det här med fakultetsnämnden och dispensen:
Jag har läst beredningsgruppens utlåtande, och ingen av oss som sökte var behörig enligt Bologna-jävel. Att fakultetsnämnden skulle välja den som placerats som tvåa är nog inte överhuvudtaget ett alternativ. (Jag tänker inte "hänga ut" de andra sökanden genom att citera utlåtandet, men så mycket kan jag säga att jag har svårt att tänka mig att fakultetsnämnden skulle gå emot det och välja tvåan.) Alltså, antingen får jag tjänsten eller så blir det en ny utlysning.
Jag vet att diskussioner förts tidigare om hur länge universitetet ska/bör/får ge dispens från de nya behörighetskraven, men jag tycker att det vore orimligt av fakultetsnämnen att stänga den dörren nu, när en hel antagningsprocess är genomförd, instutionerna har gett tummen upp och det dessutom inte finns någon kandidat som är formellt behörig att anställa istället för mig.

Nej, jag tar inte ut segern i förskott. Det kan fortfarande rent teoretiskt gå åt skogen. Men jag hoppas hoppas hoppas att jag om två veckor får åka in till universitetet och skriva på ett anställningskontrakt. Bättre julklapp kan jag inte få.

Kommentarer
Postat av: Sara

Rimligen kommer det att tas formellt beslut när dispens inte längre ska ges, och det beslutet gäller då för tjänster som utlyses fr o m det datumet. Det säger mamma i alla fall, och hon har ju suttit i ett gäng såna där sammanhang.



Andas. You rock.

2009-12-01 @ 14:12:34
Postat av: Tamara

Sara: Jo, det tycker jag ju också är det enda rimliga förfarandet. Å andra sidan har jag slutat förvänta mig rimlighet från beslutsprocesser inom akademin. ;-)

2009-12-01 @ 14:41:01
URL: http://textuelle.blogg.se/
Postat av: Idha

Det kommer att gå bra. Det är bara pappersarbete kvar. Bland annat din signatur. Denna gång finns ingen hake. :) JIHAAAA!

2009-12-01 @ 19:39:37
URL: http://samboronbon.blogg.se/
Postat av: Johanna

Grattis i förskott! :)

2009-12-02 @ 00:17:53
URL: http://liqu.blogg.se/
Postat av: Lilly

Jag håller tummarna för dig som bara den. :) Hoppas du klarar det. Jag om någon vet hur jobbigt det är att leva i väntan nu.

2009-12-02 @ 12:55:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0