Crap-booking

Idag har jag varit inne i stan för att bland annat köpa julklapp till Vanessa, min snart sex år gamla lillasyster. Hon har redan jättemånga saker (och ett ganska litet rum), så det kändes onödigt att köpa en leksak i traditionell mening. Men lillasyster älskar att pyssla! Hon gillar att klippa och klistra, bygga och uppfinna, måla och dekorera.

Min smarta plan var därför att plocka ihop en pyssellåda, full med klistermärken, flirtkulor, piprensare, fina papperssorter och lite annat smått och gott. Jag trodde nämligen att leksaksaffärer säljer sånt. Det gör de inte. Tydligen pysslar inte barn längre, i alla fall inte om man får tro affärerna i Umeå centrum. Kritor finns, liksom tuschpennor, vattenfärger och vitt papper (med eller utan bilder att färglägga). Men att göra något mer... tredimensionellt, det intresserar uppenbarligen inte barn. Enda undantaget är "maskiner" för trehundra jävla spänn med vilka man kan tillverka sina egna suddgummin. Verkar asroligt, verkligen. Och så billigt! Varje färdigt sudd lär väl kosta minst en tjuga.

Men det finns ett ställe där man fortfarande kan köpa flirtkulor. På Konstnärsshopen! Låt dig inte luras av namnet. Konstnärsshopen är inte till för konstnärer. Den är till för de kvinnor som dövar den ekande tomheten i sina liv med scrap-booking, eller åtminstone genom att lägga tusentals kronor på scrap-bookingmateriel. Scrap-booking är inte konst. Det är den uttråkade och oknullade kvinnans sätt att låtsas vara kreativ, istället för att lägga tid (och tusen och åter tusen kronor) på att förbättra en tillvaro som för länge sedan förlorat sin spänning.

På Konstnärsshopen kostar tio flirtkulor 25 kronor. Jag köpte två påsar, i olika storlekar. Nu känner jag mig smutsig.

Kommentarer
Postat av: Sara

Tiimari är din kompis i såna lägen. De har pysselgrejor.



Hälsar

En oknullad och uttråkad som låtsas vara kreativ med bubbelplast och gaffa

2009-12-09 @ 00:00:26
Postat av: alex. resare

Tiimari är även min kompis. I vissa fall även Rusta och ÖB



Konstnärshoppen som var mitt paradis för 15 år sedan undviker jag numera in i det mesta. Mer än halva paradiset är helvete och matematiken blir enkel.

2009-12-09 @ 10:50:51
Postat av: Tamara

Hmmm, jag måste erkänna att jag helt glömde bort att Tiimari finns. Men det är ändå sjukt att pysselgrejer inte är en självklar del av varje leksaksavdelning.

2009-12-09 @ 12:03:00
URL: http://textuelle.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0