Sådan mamma, sådan Tuss

Vi är lite krassliga idag, Tuss och jag. Hosta och snor till henne, huvudvärk och möjligtvis låg feber till mig. Jag är inte världens bästa mamma när jag är sjuk. Barnet är parkerat framför Bolibompa en stund så att jag kan läsa nyheter, blogga och kolla Blocket efter fåtöljer i lugn och ro. Ambitionsnivån för dagen befinner sig i knähöjd - det blir mycket bokläsning, kritor och pussel, samt fiskpinnar till lunch. Lite ute ska vi väl vara också, men bara på gården. Jag orkar inte projekta idag.

Jag älskar UB av många skäl, inte minst för att de har ett förvånansvärt stort bestånd av barnböcker. Jag lånar hem stora lass till bokslukarungen och hon kastar sig över varje berättelse som en utsvulten ordhyena. Helst vill hon läsa böcker om bokstäver eller sagor på rim. Jag mer än anar att det ökar både hennes språkänsla och ordförråd, och det är en stilla lycka att få ge henne språkredskap genom läsning. Just nu läser vi böckerna om Rut och Knut (och lilla Tjut). Roligast är när de ska koka soppa på allt från korv och lök till strumpor, tandkräm och en levande ål. Ålen försöker rymma och biter Knut i örat. Mycket skojigt.

Intet nytt om tjänsten. Men vem är förvånad?

Kommentarer
Postat av: Lilly

Haha minns hur jag älskade att läsa redan som en liten skitunge. :D

2009-04-30 @ 16:40:16
URL: http://sob.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0